DİŞ KİSTİ NEDEN OLUŞUR?

Diş kistleri hastanın acil olarak hekime gitmesi gerektiğinin gösteren bir rahatsızlıktır. Bu kadar ciddi olmasının nedeni; beklenmedik şekilde bir ağrı potansiyeline sahip olmasıdır. Bu ağrı potansiyeli, diş etinden yüze kadar gelebilmektedir. Kistlerin içinde genel olarak hava, sıvı yer yerde katı maddeler bulunur. İçinde iltihap bulunanlar apse olarak adlandırılır. Kistler kimi zamanlar cerrahi operasyonlar ile alınmak zorunda kalabilir.

Diş kisti oluştuktan sonra fark edilmediği takdirde uzunca bir süre kendini gizleyerek durabilmektedir. Bu fark edilmeme döneminde çene kemiğine zarar verir ve büyüdükçe kemiğin kaybedilmesine kadar gider.

Son derece zararlı olan kistin üzerinden uzunca bir dönem geçince esas oluşum kaynağı hakkında da fikir sahibi olunamamaktadır.

Diş kistleri hangi faktörlere bağlı olarak oluşur?

Diş kistleri çoğunlukla travma ve yaralanmalarla oluşmaktadır. Fakat bunların dışında en sık görülen nedenleri; kötü diş tedavileri ve dişlerdeki çürüklerdir. Çürük meydana geldikten sonra oluşan oyuk enfeksiyon gelişiminin başlangıcı olarak karşımıza çıkar.

Bebeklerde Görülen (Erüpsiyon) Diş Eti Kistleri

Erüpsiyon kistleri olarak ta adlandırılan bebe diş eti kistleri, dişlerin bebekte ağıza sürme işleminde sürmesini engelleyen yumuşak doku içinde meydana gelmektedir. Enfeksiyonel bir durum yoksa ağrı il karşılaşmak pek mümkün değildir. Dokuların sert kısımlarında olmadıkları için de panoramik röntgen ile de görünmeleri pek mümkün değildir.  Bu tür bebek kistleri genellikle hiçbir tedaviye gereksinim duymadan kendiliğinden kaybolurlar.

Yetişkinlerde Görülen Diş Eti Kistleri

Diş eti kistleri yetişkinlerde nadir rastlanan bir durumdur. Genel olarak diş oluşumu esnasında meydana gelen artıklardan oluştuğu ve geliştiği varsayılır. Büyüme hızları yavaştır ve ağrı sızı yaratmazlar. Tedavisi için kesi şeklinde cerrahi müdahale ile alınır. Tekrarlama sürecine rast gelinmemiştir.

Diş kistinin zararlı etkileri nelerdir?

1. Diş kistleri çenedeki dokuların yerlerinde kaymalara sebebiyet verdiği gibi kemik kayıplarının da oluşmasına neden olabilmektedir.

2. Diş et kitleri mevcut bulunan dişlerinde kaymasına, çapraşık görüntü almasına sebep olabilir.

3. Bu kistler çene kemiğinde normalden fazla büyümeye sebep olabilir. Ağrısı olmadığı takdirde bu büyüme fark bile edilmeyebilir.

4. Oluşan bu kistler ilgili bölgedeki sinirlere baskı yaparak his kaybına sebebiyet verebilir.

Sağlıcakla kalın.