Kanal Tedavisi Hangi Durumlarda Uygulanır?

Kanal tedavisinin gerektiği durumların başında derin çürükler ve diş kemiğinde oluşan çatlaklar yer alır. Eğer ki diş iyileşemeyecek kadar fazla hasar gördüyse pulpa kısmı çıkarılarak dişin korunması sağlanır. Yani kanal tedavisinin en temel avantajı ölü dişi kurtarmak ve dişin kemik yapısının kaybetmemesini sağlamaktır. Kanal tedavisi gerektiren durmalar ise:

• Yüz ve boyun bölgelerinde şişlik.
  • Sıcağa ve soğuğa karşı kalıcı ve aşırı hassasiyet.
  • Diş etlerinde sivilce gibi yara oluşması.
  • Çatlayan dişler.
  • Diş etlerinin şişmesi.
  • Yansıyan diş ağrıları.
  • Derinleşmiş çürükler.
  • Koyulaşan diş etleri.

Kanal Tedavisi Nasıl yapılır?

Kanal tedavisinin 4 temel amacı vardır; çürük ve enfeksiyonun yok edilmesi, diş kanallarının şekillendirilmesi, kanalların doldurulması ve dişin tekrar işlevsel hale getirilmesi. Dişin durumuna göre tedaviler 1 ya da 2 seans sürebilir. Kanal tedavi sürecinde takip edilen prosedür, dişte oluşan hasara bağlı olarak değişmekle birlikte genel olarak bazı adımları içerir:

• Diş hekimi, dişin kök yapısını anlamak ve enfeksiyon belirtisi olup olmadığını tespit etmek amacıyla bir röntgen çeker. Bunun sayesinde dişteki hasar tespit edilir ve kanal tedavisine ihtiyaç duyulup duyulmadığı belirlenir.
  • Diş pulpası çok hasar görmüş ise, kanal tedavisi işlemi başlar.
  • Dişte apse oluşumuna bağlı şiddetli ağrı var ise, tedavi öncesi lokal anestezi işlemi uygulanır.
  • Kanal tedavisinin ilk basamağı, dişin içerisindeki pulpanın dikkatli bir şekilde çıkarılmasıdır. Pulpanın çıkarılması ardından, diş hekimim kök kanalında yapılacak işlemin ne kadar süreceğini belirler.
  • Uygun ölçülerde aparatlar kullanılması yardımıyla kök kanalları yeniden şekillendirilir ve temizlenir.
  • Kanal tedavisi işleminin 1 seansı ortalama olarak 45 dakika civarındadır. Gerekli prosedürlerin uygulanması ardından, dişin en az 2 defa röntgeni çekilir.  Eğer ki diş hekimi tedavinin başarılı olduğunu düşünüyorsa, dezenfekte işlemi sonrasında kanalların kontaminasyon işleminden etkilenmemesi için kalıcı bir materyal ile kanal içi doldurulur.
  • Diş hekimleri kalıcı dolgu yapmasından önce yaklaşık 4-5 gün kadar dişin iyileşmesini bekleyebilir. Bu durumda, diş oyuğu geçici bir dolgu yardımıyla kapatılabilir.
  • Bir sonraki seansta ise dişin geçici dolgusu ağrısız bir şekilde çıkarılarak kalıcı dolgu işlemi uygulanır.